Makelaars: ‘Schiphol juist goed voor huizenprijzen’

makelaars Schiphol Amstelveen

Bij Schiphol denken veel Amstelveners als eerste aan vlieglawaai. Iets dat zeker waar is voor bijvoorbeeld bewoners van de Amstelveense wijk Randwijck. Maar wat diezelfde bewoners ook moeten beseffen is dat hun huis snel meer waard wordt dánkzij Schiphol, zo legt Makelaars Amstelveen uit.

250.000 extra woningen gewenst

Wat is er aan de hand? De komende 10 jaar moeten er in de regio Noord-Holland en Flevoland bijna 250.000 woningen worden gerealiseerd, waarvan het leeuwendeel in de regio groot-Amsterdam en Amstelveen. Niet makkelijk, omdat Amsterdam al behoorlijk vol is gebouwd en men in Amstelveen het schaarse groen ook graag groen wil houden.

Problemen in Amstelveense wijk Kronenburg

Maar in Amstelveen speelt nog iets anders. Nu is men creatief te werk gegaan en heeft men in de kantoorwijk Kronenburg (vlakbij de studenten op Uilenstede) plek gevonden voor de realisatie van 2.500 studentenwoningen, 1.600 long-stay appartementen en 500 kamers voor een studentenhotel.

Deze expats haakten af vanwege de hoge huizenprijzen in Amstelveen, maar velen nog (lang) niet..

Gemeente Amstelveen voor de rechter

Door deze plannen kan echter een streep worden gezet, als het aan de Inspectie Leefmilieu en Transport (ILT) ligt. Zij heeft de gemeente Amstelveen voor de bestuursrechter gesleept, omdat die de woningbouw doorzet. De inspectiedienst baseert zich op voorschriften die moeten voorkomen dat er pal onder de vliegroutes van Schiphol nieuwe woningen worden gebouwd.

Streep door 70.000 woningen?

De woningbouw loopt volgens de provincie Noord-Holland vast door een opeenstapeling van verschillende regels rond vliegtuiglawaai en veiligheid. De provincie rekent erop dat daardoor van de 175.000 woningen die tot 2030 in de Metropoolregio Amsterdam nodig zijn, er 60.000 tot 70.000 niet kunnen worden gebouwd.

Makelaars in Amstelveen: “juridisch gevecht”

Kronenburg lijkt volgens makelaars in Amstelveen uit te monden op een juridisch gevecht die zal uitmaken wie in Amstelveen de oorlog wint: de woningbouw of de luchtvaart. Als dit luchtvaart is, zal dit ook op veel komende woningbouwprojecten in Amstelveen impact kunnen hebben, immers men zal rekening moeten houden met vlieglawaai richting de Buitenveldertbaan.

Schiphol stuwt huizenprijzen in Amstelveen op

En dat brengt ons terug tot de kern van ons betoog: Schiphol is goed voor de huizenprijzen in Amstelveen. Er zijn hier al weinig bouwlocaties, omdat men zeker richting de polder (Amstelveen-Oost) niet aan het groen wil komen. Amstelveen-Zuid is wellicht een optie, maar minder interessant voor fiets forenzen richting Amsterdam. Blijft over Amstelveen-Noord, waar direct de problematiek met Schiphol speelt.

Amstelveners willen huis mét tuin

Kortom, het is maar zéér de vraag of er voldoende huizen in Amstelveen kunnen worden gerealiseerd. Wellicht hier en daar met hoogbouw, maar Amstelveen trekt juist jonge Amsterdamse gezinnen die willen genieten van een kindvriendelijk huis met voor- en achtertuin. Wij denken daarom dat Amstelveen almaar populairder wordt, en de huizenprijzen juist nog harder gaan stijgen.